W dniu 15.01.2019 roku grupa 5-latków rozpoczęła Metodę Projektu. W tym roku przedszkolaki postanowiły zgłębić wiedzę na temat Lasu. Metodę projektu rozpoczęliśmy od stworzenia siatki pojęć – dzieci zadawały pytania na które chciały uzyskać odpowiedź podczas trwania całego przedsięwzięcia. Następnie dzieci z piątej grupy rozpoczęły przygotowania kącika tematycznego - do sali przynieśliśmy specjalny regał w którym umieściliśmy wszystkie rzeczy związane tematycznie z naszym projektem: albumy i atlasy przedstawiające różne typy lasów : liściaste, iglaste, mieszane, namorzynowe, las sekwoi i baobabów, zdjęcia przedstawiające las o różnych porach roku, zdjęcia zwierząt zamieszkujących lasy, dzieci przyniosły również skarby lasu: szyszki, żołędzie, kasztany, jarzębinę, gałązki drzew liściastych i iglastych, jedna z mam przyniosła las w słoiku.
Podczas realizacji metody projektu dzieci wykorzystywały zebrany materiał do zabaw, min. matematycznych: segregowały zebrany materiał, uczyły się dodawać i odejmować, układały rytmy, wymyślały instrumenty muzyczne. Przedszkolaki pod lupą obserwowały różnice w wyglądzie liści, igieł oraz kory, mogły zaobserwować wygląd żywicy. Podczas odpoczynku czytaliśmy bajki związane z lasem, np. „Bajki z mchu i paproci: Żwirek i Muchomorek” lub przygody Franklina, który sadzi drzewo. Staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie : Dlaczego potrzebujemy lasów? Przedszkolaki z grupy piątej wiedziały, że las oznacza dla nas tlen, czyste powietrze, możemy w nim spędzić czas i odpocząć po ciężkim dniu w pracy, przedszkolaki poznały dary lasu, rośliny, które możemy wykorzystać w kuchni lub w lecznictwie. Dzieci znają budowę drzewa oraz schemat budowy lasu, dowiedziały się również jakie zwierzęta żyją w poszczególnych warstwach.
Metoda Projektu nie byłaby w pełni zrealizowana gdybyśmy nie porozmawiali z ekspertem.
W tym roku naszym ekspertem była mama Laury – Pani Alicja. Zabrała nas na wycieczkę, pojechaliśmy na piękną Pustynię Błędowską, jedyną w Europie. Pani Alicja opowiedziała nam legendę powstania pustyni, przybliżyła nam jej historię i opowiedziała o roślinności pokrywającej teren pustyni. Podczas wycieczki dzieci mogły obserwować i badać otaczającą je przyrodę, uzyskały odpowiedzi na zadane wcześniej pytania oraz utwierdziły się w przekonaniu, że przyrodę należy szanować.
Na zakończenie projektu przedszkolaki z grupy piątej wspólnie stworzyły makietę lasu.
------------------------------------
W bieżącym roku szkolnym 2018/2019 – w marcu grupa 4-latków realizowała Metodę Projektu pt.; „Ptaki”. Podczas realizacji metody przedszkolaki stworzyły siatkę pojęć i kącik tematyczny, w którym umieściły ciekawostki na temat ptaków, książki, figurki, puste opakowania po karmie dla ptaków.
Metoda Projektu poszerzyła u dzieci wiedzę na temat ptaków poprzez: zabawy tematyczne w kąciku, wizytę eksperta – Panią Natalię Klich, nauczycielkę, która podzieliła się swoją pasją do papug i poprowadziła prelekcję dla dzieci oraz wycieczkę nad jezioro Pogoria III, gdzie grupa 4 – latków mogła obserwować pływające łabędzie, dzikie kaczki oraz rybitwy. Podczas odpoczynku dzieci słuchały „Ptasiego radia”, odgłosów różnych ptaków oraz ciekawostek czytanych przez nauczyciela. W wolnej chwili chętnie wykonywały tematyczne prace plastyczne.
Dzieci uzyskały odpowiedzi na pytania dotyczące ptaków, które ich interesowały. Metoda Projektu przyniosła dzieciom wiele radości i satysfakcji. Na zakończenie metody projektu przedszkolaki wykonały pracę plastyczną – Jaskółkę oraz zabawę dywanową – quiz sprawdzający wiedzę o ptakach.
-----------------------------------
W marcu 2019r. przedszkolaki z grupy 6 – latków z Niepublicznego Przedszkola ArcelorMittal Poland „Równe Przedszkolaki” w Dąbrowie Górniczej rozpoczęły realizację projektu pt.: „Ameryka”.
W tym roku dzieci z grupy 6 - latków postanowiły zgłębić wiedzę na temat Ameryki. Już na samym początku dzieci miały mnóstwo pytań odnośnie tego kontynentu. Wspólnie stworzyły listę pytań, na które chciałyby znaleźć rzetelne odpowiedzi. W sali przedszkolnej powstał kącik tematyczny „Ameryka”, który został wzbogacony przyniesionymi przez dzieci: książkami, albumami, zdjęciami a także różnymi przedmiotami związanymi z metodą projektu. Stworzony kącik cieszył się dużą popularnością podczas zabaw swobodnych.
W kolejnym etapie projektu dzieci poznały historię odkrycia Ameryki przez Krzysztofa Kolumba przedstawionej w formie filmu rysunkowego. Dużym wydarzeniem była wizyta eksperta (rodzic, który kilka razy był w Ameryce) podczas której przedszkolaki uzyskały odpowiedzi na nurtujące je pytania. Dzieci zadawały różne pytania począwszy od tego - „Kim był Abraham Lincoln?”, a skończywszy na tym – „Ile gwiazdek ma flaga USA?”. Podczas wizyty eksperta dzieci miały okazję obejrzeć prawdziwe banknoty amerykańskie, flagę USA, a także inne cenne pamiątki przywiezione przez tatę jednego z naszych przedszkolaków. Dzieci wysłuchały wiele anegdot i ciekawych informacji na temat obyczajów i tradycji w poszczególnych stanach Ameryki. Podczas prezentacji multimedialnej przez eksperta dzieci odkrywały piękno krajobrazów np. wodospad Niagara , Park Yellowstone czy Wielki Kanion.
Podczas realizacji projektu dzieci wykonały wiele prac plastycznych, konstrukcyjnych oraz zadań logicznych. W trakcie tej niezwykłej „podróży” poznały Amerykę w wielu aspektach, przekonały się o zróżnicowaniu ludności pod względem nacji i kultury. Dzieci poznały zainteresowania i rozrywki mieszkańców, odkryły najważniejsze dyscypliny sportowe: baseball, football, koszykówka. Przedszkolaki podziwiały miasta (Nowy York, Waszyngton, Los Angeles) wraz z ich zabytkami i narodowymi symbolami: Statua Wolności, Biały Dom, Kapitol, Hollywood i co najbardziej fascynujące Disneyland. Dowiedziały się również, że większość ich ulubionych bajek pochodzi z USA. W ostatnim dniu projektu dzieci wzięły udział w wielkim quizie wiedzy o Ameryce. Wszystkie dzieci wspaniale się spisały.
W taki oto sposób naszym przedszkolakom „małym podróżnikom” udało się poznać Amerykę. Być może, któreś z nich w niedalekiej przyszłości weźmie udział w prawdziwej turystycznej wycieczce do Ameryki. Podczas realizacji projektu widać było ogromne zaciekawienie oraz niezwykłe zaangażowanie dzieci we wszystkie jego etapy.
Projekt poprowadziły i opracowały wychowawczynie grupy 6 – latków: mgr Ewelina Mazur oraz mgr Wioleta Goińska