"Umysł nie jest naczyniem, które trzeba wypełnić,
tylko ogniem, który należy rozpalić"
Plutarch
28 listopada br. przedstawiciel Fundacji Nasze Dzieci uczestniczył w konferencji upowszechniającej rezultaty projektu realizowanego w województwie dolnośląskim "Szlifowanie diamentów - innowacyjne programy wsparcia uczniów uzdolnionych w zakresie nauk matematycznych i przyrodniczych”.
Projekt realizowany przez Fundację Edukacji Międzynarodowej i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, jest tzw. projektem innowacyjnym testującym.
Uczestniczyło w nim 280 uzdolnionych uczniów dolnośląskich szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz 240 rodziców i nauczycieli tych uczniów. Testowanych było 7 innowacyjnych programów wsparcia uczniów uzdolnionych w zakresie matematyki, fizyki, chemii, biologii, geografii, astronomii i informatyki oraz program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla wszystkich uczestników projektu. Autorami programów są nauczyciele, w tym nauczyciele akademiccy legitymujący się dużym doświadczeniem i dorobkiem w pracy z młodzieżą uzdolnioną.
Programy realizowano przez okres 18 miesięcy, podczas 6 cyklicznych zjazdów trwających od 5 do 6 dni. Podczas każdego zjazdu realizowano 40-godzinne sesje w grupach przedmiotowych, przy czym w zakresie każdego przedmiotu funkcjonowały dwie odrębne 20-osobowe grupy uczniowskie. Grupę młodszą stanowili uczniowie klas V i VI szkół podstawowych oraz I i II gimnazjum, a grupę starszą uczniowie klasy III gimnazjum oraz I i II klas szkół ponadgimnazjalnych. Zajęcia realizowane były w salach wykładowych i laboratoriach wrocławskich uczelni oraz w obiektach Fundacji. Po zakończeniu fazy testowania i przeprowadzeniu ewaluacji, wypracowane programy wsparcia (tzw. produkt finalny projektu) są upowszechniane wśród wszystkich zainteresowanych szkół i instytucji edukacyjnych, a następnie włączane do głównego nurtu polityki edukacyjnej.
Projekt w 2012 roku został wyróżniony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej za swoje innowacje edukacyjne.
Uczestnicy konferencji otrzymali pakiet produktów finalnych projektu, obejmujący 7 Innowacyjnych programów wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych (matematyka, fizyka, chemia, biologia, geografia, astronomia i informatyka) oraz dodatkowo Innowacyjny program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów uzdolnionych, ich rodziców i nauczycieli, a także Przewodnik dla użytkowników produktu finalnego.
W „Przewodniku dla użytkowników produktu finalnego” Fundacja Edukacji Międzynarodowej rekomenduje jako jej zdaniem najbardziej efektywny model wspierania uzdolnień - model współpracy organizacji pożytku publicznego z uczelnią wyższą, w którym ta pierwsza zajmuje się opieką oraz logistyką, natomiast zadania merytoryczne należą do uczelni wyższych.
We wstępie cyt. powyżej Przewodnika autorzy piszą o uzdolnieniach i tzw. "problemie ucznia uzdolnionego".
"Współczesna pedagogika zakłada, że różnice między ludźmi są czymś normalnym, a nauczanie musi być odpowiednio dostosowane do potrzeb dziecka, a nie dziecko musi dostosować się do z góry przyjętych założeń dotyczących tempa i charakteru procesu uczenia się. Pedagogika zorientowana na dziecko służy wszystkim uczniom, a w konsekwencji całemu społeczeństwu. Pomaga to uniknąć marnowania zasobów i przekreślania nadziei, co jeszcze jednak zbyt często bywa następstwem złej jakości nauczania i postawy "jeden rozmiar jest dobry dla wszystkich" wobec edukacji. Kształcenie zorientowane na dziecko jest jednocześnie kształceniem społeczeństwa szanującego różnice i godność każdej osoby.
Coraz częściej szkoła nie jest w stanie poradzić sobie z „problemem ucznia uzdolnionego". Uczeń taki wymaga większej uwagi ze strony nauczycieli, jest wymagającym partnerem, który szybko może stać się elementem destrukcyjnym, dla nauczyciela i mniej zdolnych rówieśników, jeśli jego zdolności nie będą stale rozwijane i pogłębiane. W konsekwencji sam nieświadom własnych możliwości oraz pozbawiony wsparcia i zachęty ze strony otoczenia (głównie rodziców i nauczycieli) rezygnuje z dalszego kształcenia.
Wsparcie - ale nie zastąpienie - szkół w pracy z uczniem zdolnym poprzez organizację specjalistycznych zajęć z utalentowanymi młodymi ludźmi i ich opiekunami przyświeca Fundacji Edukacji Międzynarodowej w prowadzonych od lat działaniach na rzecz uzdolnień."
Zapraszamy Państwa do zapoznania się z produktami finalnymi projektu:
Astronomia |
pobierz |
Biologia |
pobierz |
Chemia |
pobierz |
Fizyka |
pobierz |
Geografia |
pobierz |
Informatyka |
pobierz |
Matematyka |
pobierz |
Program wsparcia psychologiczno-pedagogicznego |
pobierz |
Przewodnik dla użytkowników produktu finalnego |
pobierz |
Więcej na temat projektu znajdą Państwo na stronie www.fem.org.pl/szlifowaniediamentow/
______________________________________________________________________________________